Duminica în București: Muzeul Dumitru Furnică Minovici și Muzeul Nicolae Minovici

Astăzi familia Rachetă a fost cuprinsă de lene oboseală, așa că și-a propus să o ia la pas prin București.
Zis și făcut! Acum să vedem unde mergem! Mama Rachetă vrea să viziteze ceva, Șeful de Trib preferă un loc fără aglomerație și spațiu pentru a se da Sfârcolacul cu trotineta, Sfârco vrea să zburde pe iarbă. 😂
Mno, acum succes cu asta, mămică, împacă-i tu pe toți!
Acum dacă vă spun că am și găsit ceea ce căutam, mă credeți? Mama Rachetă, care-i mulțumește pe toți, întotdeauna la datorie! Nu știu ce a făcut Șeful de Trib la viața lui de a avut așa noroc cu nevastă-sa... 😂
Ideea era să vizităm două muzee, foarte aproape de Herăstrău (fântâna Miorița), pentru ca după aceea să dăm o tură cu Sfârco pe trotinetă în parc.
Am ajuns astfel la cel dintâi obiectiv,



Muzeul de Artă Veche Apuseană "Ing. Dumitru Furnică Minovici"



Am ajuns în fața clădirii muzeului și mi-au trebuit câteva minute până mi-am revenit din uimire. Ah, da, am uitat să vă spun: Mama Rachetă este mare admiratoare a stilului Tudor. 😁

  

 Am "parcat" băieții în parcul muzeului de lângă (am scris mai jos despre acesta) și am purces singură în a vizita această bijuterie de muzeu. Doamne, libertate, să fac un tur de muzeu din care să și înțeleg lucruri. Și să stau liniștită știind că Sfârco are spațiu de zburdat lângă. Pfoai, lucs și opulență! 😂

Dumitru Furnică Minovici a fost nepotul celebrilor medici Minovici. De profesie inginer petrolist, cu studii în afara țării, a avut astfel posibilitatea de a vizita diverse anticariate și de a participa la licitații de unde a achiziționat ceea ce astăzi se află în acest muzeu.

Ce este foarte interesant este că în acest caz casa a fost construită în funcție de colecțiile de artă adăpostite și nu invers. Cum achiziționa o colecție nouă, cum apărea un perete nou în casă.


 În afară de construcția în sine care este într-adevăr ceva aparte (interiorul îți dă acea senzație de catedrală gotică, dar lemnul specific stilului Tudor o face să pară "caldă" în același timp), m-a impresionat foarte mult colecția de vitralii și modul în care acestea au fost integrate în ferestrele casei. Cele mai vechi vitralii sunt de secol XV și au fost aduse dintr-o catedrală din Tirol.


Din păcate interiorul este destul de întunecos, așa că pozele nu sunt foarte calitative.
Trecând peste acest aspect 😅, al doilea lucru care impresionează în acest muzeu sunt tapiseriile flamande, în salonul principal tronând o tapiserie imensă datând de la 1600.
Până și șemineul renascentist a fost adus de la Florența (asta dacă vă gândeați cumva că a fost construit o dată cu vila 😁).


 Pe lângă acestea, în muzeu mai pot fi admirate colecția de cărți rare, mobilierul sau colecția de arme medievale care se află chiar pe holul de la intrare.


Mie mi-a plăcut maxim aici și mi-a venit cu greu să mă dezlipesc de muzeu. Noroc că mi-am adus aminte că mă așteptau băieții în parcul de la următorul muzeu,




Muzeul de Artă Populară "Prof. Dr. Nicolae Minovici"



Denumită și Vila cu Clopoței sau Vila Neodihnei, frumosul conac în stil neoromânesc i-a aparținut celebrului medic Nicolae Minovici, care pe lângă pasiunea pentru medicină (el a înființat serviciul de Salvare și primul Spital de Urgență din România), a fost și un asiduu colecționar de obiecte de artă etnografică.


De fapt, ca să fim corecți cu istoria, arta a fost cea dintâi pasiune a doctorului Nicolae Minovici, el alegând să urmeze Școala de Belle-Arte la care a renunțat în favoarea medicinei la insistențele fratelui său, Mina.
Dealtfel, în muzeu sunt prezente și trei dintre picturile sale.


Acum, partea care a fascinat-o pe Mama Rachetă a fost faptul că Nicolae Minovici și-a dat licența în tatuaje. Asta într-o vreme în care tatuajele erau specifice mai degrabă persoanelor rău famate.
How cool is that?


Și da, dacă doriți să o citiți, o puteți face, întrucât a fost tipărită și se găsește în librării. La fel ca si Studiul său Asupra Spânzurării.
Dacă vă spun că Nicolae Minovici, pe lângă obiecte de artă a mai colecționat și tatuaje, parcă deja devine și mai wow, nu? 😅
Nu, din păcate colecția de bucăți de piele tatuate nu o puteți găsi aici, ci la muzeul Mina Minovici, unde probabil că voi ajunge după ce îl voi "parca" pe Sfârco la bunici sau pe undeva. 😅

Parterul vilei adăpostește o vastă colecție de costume populare și ceramică din aproape toate zonele țării. Impresionantă este celebra ceramica de Saschiz (cea mai veche piesă dateaza din 1789).


  
 


Am mai văzut apoi colecția de tablouri, cât și portretul medicului, realizat de către pictorul Costin Petrescu. 


Iarăși un lucru foarte interesant este că Nicolae Minovici a construit în interiorul casei și o cameră-capelă în care se găsesc icoane și obiecte bisericești de la Biserici foarte vechi dezafectate (chiar și uși de altar).


În ramele goale de sub icoane ar fi trebuit să fie fotografii cu Regina Maria, Nicolae Minovici fiind cel care a scos după moartea acesteia, inima din pieptul ei, la Pelișor. Fotografiile însă au fost scoase de către comuniști.

Am urcat apoi la etaj, unde am văzut Salonul și camera miresei și o altă colecție de tablouri a medicului.


Vizita Vilei cu Clopoței s-a încheiat cu terasa.


Ați spune că nu este un loc tocmai potrivit pentru niște "gușteri" mici, nu? Da, recunosc, muzeul devine interesant pentru copii de vârstă ceva mai mare, dar ce credeți?

În curtea vilei se află un parc imens (parte și el din domeniul care a aparținut medicului). Parcul este foarte frumos amenajat și are chiar și șezlonguri. 😱
Ca să zic așa, numai bune de stat cu Sfârcolacii dacă și voi vizitați obiectivele la fel ca noi, adică pe rând. 😂 Nu râdeți de poze, e greu să îl prinzi pe Sfârco stând nemișcat. 



Câteva detalii "tehnice": cele două muzee se află pe aceeași stradă (Nicolae Minovici), unul lângă altul. Sunt chiar în spatele Fântânii Miorița. Tariful de intrare a fost de 10 lei pt adulți/5 lei copii și 15 lei taxa de fotografiat la Muzeul de Artă Populară. La cel de lângă, nu se plătește intrare (da, este gratuit).

Din păcate nu am apucat să fac foarte multe poze cu exteriorul sau să explorez întregul parc, pentru că a început să plouă. Așa că am renunțat și la ideea de a mai merge în Herăstrău să ne dăm cu trotineta. 
Asta înseamnă că Mama Rachetă va trebui să găsească locații noi unde să împace iar toată echipa, dacă aici timpul nu ne-a prea ajutat. Great! Cum ar veni, ura-mi-aș succes! 😅😂

Că vouă vă urez să aveți parte de vreme bună în vizite și călătorii!
Pe data viitoare!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Conacul Drugănescu, o oază verde în apropiere de București

Mănăstirea Crasna: drumeție ușoară pentru copii și peisaje de vis, la doar 50 de km de Ploiești

Zece locuri de vizitat în orașul Râmnicu Vâlcea